14.05.2014

Веселин Вучков: Новият закон за МВР е ненужен, опасен, грубо смесва политически и професионални действия

Кой е основният проблем с проекта за нов закон за МВР?

- Неговата ненужност. Всъщност това е старият закон, като 85 % от текстовете му са преподредени. А новите норми са спорни и дори опасни. Просто някой прави опити да остане в историята като новатор в писане на закони… Но да погледнем "новостите". Изземват се правомощия на президента да назначава главния секретар; заличава се конкурсното начало за растеж в кариерата; прогонват се от съвета за социално партньорство в МВР четири измежду шестте синдиката; прокуратурата вече няма да прави периодични оценки за работата на разследващите полицаи. И ред други нелепости. Но има откровено опасни нови норми. Например: отдавна в закона има разпоредба (неприлагана досега), според която министърът може да забранява "извършване на дейности, ако те застрашават националната сигурност или обществения ред". Досега това правомощие бе в раздела за превантивна дейност, а сега изведнъж се появява в раздела за полицейските правомощия. Това е грубо смесване на политически и професионални дейности. Всъщност тази норма е неясна и предложихме да отпадне, но това не се случи.

А има ли нещо притеснително в това, че оперативно-издирвателната дейност ще се извършва чрез изследване на поведението в "контролирана среда"?

- Това е другото опасно нововъведение. Бе прието, че тази дейност на оперативните работници ще се извършва чрез "изследване поведението на лица и групи в контролирана среда". Попитахме вносителите: каква е тази норма?! – но… срещнахме ледено мълчание! Подметна се единствено, че това е "оперативен експеримент". Да, оперативният експеримент е познат като полицейски разузнавателен метод, но не по този начин. Ако някой иска да открива нова научна дисциплина, моля да не го прави в ущърб на гражданите. Защото коментираният термин не само противоречи на Конституцията, но отваря възможности за опасни полицейски експерименти, например при прояви на гражданско недоволство. Преди време пред президента лично министърът спомена за съотношение между спонтанно протестиращи и мотивирано протестиращи, без да е ясно откъде МВР има подобни данни?! Ето сега е "отгледана" отделна правна норма за това. И ако някой разкрие подобна опасна практика за изследване поведението на лица в контролирана среда, ще получи отговор: да, но законът го позволява…

Защо изведнъж управляващите се забързаха с приемането на закона?

- Защото това е елемент от жонглирането с опорни точки, подготвяни от МВР. Проектът се размотава в парламента вече седем месеца, а сега стахановски посред нощ гласуваме норма след норма. Няма никакъв дебат, никой не представя аргументи срещу критиките. Нещо повече: вносителят на изцяло новия закон – ръководството на МВР – не взе думата нито веднъж както на първо, така и на второ четене, за да каже поне едно изречение в защита на собствения си проект! Не смятам, че 55 000 служители могат да бъдат измамени чрез предизборна реторика. Не е добре това, че такъв важен закон се прави в предизборно време, тъй като професионалният дебат изцяло (на 100 %) е "погълнат" от политиканстване. А сферата на сигурността това не бива да търпи.

Поставено ли е ръководството на МВР в зависимост от исканията на синдикатите и каква ще е цената на това?

- До известна степен да. Защото е добре да удовлетворяваш социални искания, но трябва да вникнеш отговорно и в рисковете пред управленската дейност. Дори забелязвам признаци на своеобразна "търговия" със синдикално влияние: вие ще се откажете от исканията за втора и трета работа извън МВР и за търговска дейност на пожарникари и полицаи, пък ние ще забраним другите синдикати и ще оставим само един! И така се получи между първо и второ четене. Не е добре това, че само един синдикат на държавните служители ще партнира на ръководството. Не мога да приема, че другите са отстранени. Примерно: кой ще защитава правата на пожарникарите и спасителите, след като единственият им браншови синдикат "Огнеборец" се отстранява от партньорството?

Управляващите се похвалиха, че това е най-социалният закон.

- Отстраняването на синдикати е първият контрааргумент. Да, вменява се задължение да се плаща нощният труд, време на разположение, за работа в почивни и празнични дни, карти за градски транспорт на всички служители… Но на нашите въпроси за разчетите на финансовите разходи срещнахме отново пълно мълчание. Това са огромни нови разходи, десетки милиони левове, а пари няма. Ще напомня: за първи път от дълго време служителите не си получиха парите за дрехи преди Великден; закриват се местата им за хранене в служебните сгради; бавят се обезщетенията при напускане; рекламираното увеличение на заплатите са оказа в масовия случай между 20 и 40 лв. месечно. А пари в бюджета просто няма.

Как ще се отрази на дейността на МВР фактът, че главният секретар няма да се назначава от президента?

- Отрицателно. Досегашната 25-годишна практика е сполучлива, защото има балансиращо взаимодействие между институции. Сега министърът просто ще подаде топката към правителството и главният секретар ще бъде една степен политически по-удобен. Но това се прави само заради името на президента Плевнелиев; ще последва отнемане на правомощия за Националната разузнавателна служба и службата за охрана (НСО), по подобие на ДАНС от "историческата" дата 14 юни 2013 г.

Какво мислите за изискването за стаж от най-малко седем години за заемане длъжността главен секретар?

- Споделям напълно мнението на професионалистите, че е несериозно.

По отношение на разследването по Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) има ли новости в закона?

- Има две новости, като и двете са със съмнителна стойност. Първата всъщност е безсмислена, защото въвежда принципа на случайното разпределение на досъдебните производства (между дознателите) при ясното съзнание, че МВР няма техническа готовност за това. По тази причина в преходна разпоредба се уточнява, че нормата ще се прилага, когато МВР стане готово (без поставен срок). Според мен тук ще е нужна и промяна в НПК. Но втора "новост" не може да бъде подмината лекомислено: отпада задължението на прокурорите от районно и окръжно ниво да правят ежегодна писмена оценка на работата на разследващите полицаи! Това е отстъпление, защото прокуратурата съдържателно може да оцени работата на разследващите полицаи, а не полицейските началници! И да имаме предвид, че растежът в кариерата вече няма да се предшества от конкурс, а от оценка на професионалната дейност. Точно прокурорите трябва да оценяват дейността на дознателите, а не някой друг! Ако трябва да обобщя: този "нов" закон е лицемерие, водещо МВР към безпътица…


< Назад