26.11.2014

Диана Йорданова, ГЕРБ: С Бюджет 2015 трябва да запазим финансовата стабилност

Медия: „Това е България“ на Радио „Фокус“

 

Водещ: До края на седмицата ще бъде внесен за обсъждане законопроект за Бюджет 2015, тоест за догодина, както и 3-годишната прогноза за периода 2015 – 2017 г. въз основа на информацията за финансовото състояние на държавата, излязла наяве и заради актуализацията на бюджета за тази година. Какви са основните елементи, които неизбежно следва да залегнат в рамките на двата документа? За това ще говорим с народния представител от ГЕРБ – Диана Йорданова, член на временната парламентарна комисия по бюджет и финанси. Да започнем с това кои са най—важните акценти, които неизменно ще присъстват в бюджета и за догодина? Растеж, макрорамка?

Диана Йорданова: По предварителна информация, която имаме Бюджет 2015 ще внесем в Народното събрание до края на тази седмица, след изключително активна работа на министър Горанов и неговият екип. Това, което предварително се очертава като рамка е растеж между 0,8 и 1 процента. Дефицит до 3 процента, тоест да се сместим в законовата рамка, която ни поставя подписаното споразумение с Брюксел.

Водещ: Да, Маастрихтските критерии.

Диана Йорданова: Точно така. Не може обаче, да се каже същото за гласуваната на второ четене във временната бюджетна комисия, актуализация на бюджета. За огромно съжаление нашите опасения се оказаха верни. Регистрираме неизпълнение на приходната част повече от милиард лева и заедно с подкрепата, която трябва да се направи за покриване, образно казано, на всички вече извършени разходи, защото ние на практика с тази актуализация регистрираме един вид извършените разходи, но те трябва да се финансират. Съвкупност с всички други компоненти за съжаление влизаме в процедура по свръхдефицит на този етап. Надявам се, тъй като приходните агенции доста добре работят може би от около месец, а по предварителни данни да успеем да намалим тази разлика от 0,7 процента в свръхдефицита, така че да бъде максимално свален, но дали ще успеем да се сместим в рамките на 3 процента за тази календарна година е трудно да се каже.

Водещ: Г-жо Йорданова, това, че с милиард е неизпълнена приходната част на бюджета, означава ли, че на следващата година в Бюджет 2015 се влиза от отскок минус един милиард?

Диана Йорданова: Не. Това означава, че в момента ние просто покриваме една надценена приходна част, която беше заложена още при гласуване на Бюджет 2014. Миналата година по същото време сме коментирали и с вас, включително, че приходната част е на практика неизпълнима при условие, че се залагат два милиарда лева повече приходи за 2014 г. за сравнение с 2013 г. В ситуацията, в която се намираме това, че сме изключително малка, чувствителна икономика на всякакви външни фактори, естествено оказва своето влияние. Много нереалистично плануваният бюджет в частта си „приходи“ за съжаление, извършва разходи, които по някакъв начин трябва да се платят. Само ще припомня приемане на Закон за МВР, касаещ увеличение на заплатите на служителите, ноември и декември месец гласувахме 130 милиона, така че тези хора да могат да си получат заплатите. Абсолютно без никаква икономическа обосновка, без анализ беше гласуван този закон от бившите управляващите. В край сметка обаче, на тези хора трябва да им се платят. 50 милиона на Министерство на труда и социалната политика, отново непланирани суми, които ако не бяхме гласували сега,означаваше, че хората нямаше да могат да получат своите социални помощи точно преди Нова година. Така че за съжаление на колегите, които изтъкваха това като тяхна социална политика, тяхно преимущество, стоят изключително необезпечени закони, които сега ние просто плащаме.

Водещ: Да, няма безплатен обяд – то е ясно. Г-жо Йорданова, резервите за растеж, ще могат ли да се намерят вътрешните резерви за растеж за следващата година?

Диана Йорданова: На практика с актуализацията за тази поставихме първите стъпки, показахме каква политика считаме, че е правилна да се води. Свидетели сте на това, че буквално за дни Министерство на финансите в лицето на министър Владислав Горанов намериха опции, така че да бъдат намалени разходите със 170 милиона. Считам, че при планирането всичко това е било взето под внимание и действително ще бъдат заложени мерки, така че да се отлепим от дъното и да регистрираме в крайна сметка растеж, който да бъде надграждан в бъдеще.

Водещ: Как догодина България ще стои на фона на европейските икономики? Наемате ли се да прогнозирате? Ще успеем ли да се отлепим от позорното последно място на бъдна държава, на изоставаща?

Диана Йорданова: Изключително се надявам това да е факт и следващата година, живот и здраве, по това време, когато коментираме Бюджет 2016 и правим анализ на вече изтеклата година, да отчетем такъв напредък. Още повече, че в момента, знаете, се водят изключително интензивни преговори с Брюксел, така че да започне възстановяване на средства, които бяха замразени поради политическата нестабилност в страната. Усвояването на европейски средства дава доста сериозен процент както в БВП, така и в икономическото развитие на страната и самите икономически потоци.

Водещ: Именно механизмите, които вие ще гарнирате за усвояване на европейските средства за догодина, те, допускам, ще залегнат основно в 3-годишната прогноза 2015 – 2017 г. На какво най-много разчитате?

Диана Йорданова: Разчитаме на това, че в годините по време на управление на кабинета „Борисов 1“ сме се доказали като лоялни партньори, на които може да се има доверие и в момента се работи основно по това – да възвърнем доверието на европейските ни партньори. Защото то седи в основата на всички процеси оттук нататък.

Водещ: Знаете, че най-чувствителни са, винаги когато се говори за бюджет, повишение на работната заплата, минималната работна заплата, повишение на съответните вноски. Какво можем да очакваме? Какво е реалистично? Не ви питам за проценти, защото още не сте видели проекта на бюджета. Но какво е реалистичното, познавайки състоянието на икономиката?

Диана Йорданова: Да, така е. Със сигурност може да гарантираме, че няма да има увеличение на данъчните ставки, както и на осигурителните вноски. Това е категорична наша позиция. Позиция, която се отстоява от целия екип на премиера Борисов. Оттам нататък обаче, дали ще има увеличение на минималната работна заплата или не, все още е дискусионен въпрос и решението ще бъде взето на среща между коалиционните партньори. Така че от една страна ще бъде запазена социалната рамка, а от друга страна по някакъв начин хората с минимални доходи да бъдат максимално компенсирани било през социални помощи, било през енергийни. Така че първите стъпки в това отношение ще се видят в Бюджет 2015 и в краткосрочната 3-годишна прогноза, която ще бъде направена.

Водещ: Като финансист и икономист, вие знаете, двете икономически течения, които обуславят растежа на една икономика. Едното е производство на икономиката, другото течение – потреблението. Досега ние бяхме в руслото на потреблението, не се видяха добри резултати. От икономическа гледна точка, на кои сектори трябва да се акцентира, да се наблегне, за да има гарантиран икономически растеж? Къде са резервите за България? Къде е перспективата?

Диана Йорданова: На първо място ние трябва да си запазим финансовата стабилност. На второ място трябва да се сместим в рамката от трите процента дефицит. Нещо, в което убеждаваме европейските ни партньори, така че по никакъв начин да не влезем в надзорен механизъм заради свръхдефицит, евентуалният, който ще се породи за тази година. Оттам нататък, както вече подчертах европейските фондове са един от двигателите на нашата икономика. По този начин ние ще стимулираме производство в различни региони на страната, така че респективно те да дата своя дан, ако мога така да кажа, в икономическия растеж на страната.

< Назад