04.03.2014

Владимир Уручев: Съставянето на правителство с подкрепата на „Атака“ в ЕП се прие като нонсенс


„Отзвук“: Г-н Уручев, в края сте на втория си мандат като депутат в ЕП. Каква беше мисията Ви там и дали успяхте да я осъществите?

Владимир Уручев: Аз имах щастието да съм от първите представители на България, непосредствено след влизането ни в ЕС. В единствената европейска институция, която се избира от гражданите. Свидетел съм на вълните, които имаше България спрямо ЕС. Знаем, че имахме огромни очаквания, огромни надежди. Много хора ще кажат, че това не се оправда.

„Отзвук“: Вие как смятате?

Владимир Уручев: Оправдаха се частично, защото светът изпадна в криза. Пикът на първата й фаза беше през 2008 г. с банките и необезпечените кредити, когато се застраши цялата банкова система. И втората - т.нар. дългова криза на някои от страните в ЕС. Примерът с Гърция е показателен. Оказа се, че ЕС няма механизми за действия в криза. Отне страшно много време на всички европейски институции да ги изработят, за да се спасят отделните страни, а и целия ЕС от разпад. И икономисти, и политици разбраха, че трябва действията да са съвместни, а не всяка страна за себе си. Според мен, а и не само, ЕС като че ли преодоля кризата.

„Отзвук“: А последствията от нея?

Владимир Уручев: Много се сви икономиката. Да речем потреблението на енергия - пряко свързано с производството и услугите. Паднало е с 30-40% и няма прогноза да се възстанови скоро. Ще е нужно цяло десетилетие. Но някои от страните, към които причислявам и България - които влязоха в ЕС с последната и предпоследната вълна, трябва да имат по-ускорен растеж, за да достигнем близки до европейските нива. Това определя и каква трябва да бъде политиката в тези страни. Така че намирането на механизми за спиране на кризата е постижение на ЕС.

„Отзвук“: Има ли механизъм за справяне с китайската инвазия примерно?

Владимир Уручев: Не. ЕС е един от най-големите, ако не и най-големият играч на световния пазар. Политиките, от които се ръководи икономиката в ЕС и в Китай, са съвършено различни. При нас има контрол и правила за държавните помощи. На нашия пазар всички играчи са равнопоставени. В другите страни пазарните правила не действат. При тях, когато се определи една конкурентна ниша в световния пазар, много бързо се развива целият сектор - чрез цялостно държавно субсидиране, безлихвени кредити, държавно закупуване на патенти. Има един много демонстративен пример - слънчевите панели. 60-70% от всички патенти в технологията за преработка на слънчева енергия в електричество и топлина се държат от ЕС. Поне в началото всички са смятали, че това ще е един от стълбовете, по които европейската икономика ще е конкурентноспособна в целия свят. Оказа се обаче, че заради характерната държавна политика Китай успя да разработи тези технологии, да свали цената и да изземе на практика целия пазар в света. Два завода имаше в Германия - единият затвори, а вторият се преструктурира за други производства. Накратко, ЕС не е подготвен срещу непазарни политики. Аз участвам в работата на китайската делегация. Повдигаме този въпрос на всички възможни равнища. От другата страна също разбират, че политиката на затваряне, за да предпазим нишите, няма да помогне. Смятам, че правила, близки до европейските, ще бъдат въведени чрез Световната търговска организация, чрез междуправителствени споразумения, споразумения между ЕС и Китай. Отчита се, че там има друга култура, други традиции на правене на бизнес. И това може да се постигне с Китай, но в останалата част - Индия, Африка, Южна Америка, няма правила. Индия изобщо не трябва да се пренебрегва. Предстои огромна работа за глобалния пазар. Ние си имаме проблеми дори в ЕС. Трябва да станем много по-ефективни. Определено смятам, че трябва да се промени политиката на европейско ниво за държавната помощ. Но временно, тъй като всяка намеса в пазара води до неговото изкривяване и разваляне.

„Отзвук“: ЕС като структура доколко е гъвкава, бързо ли взима решенията?

Владимир Уручев: Не. ЕС не е нито федерация, нито конфедерация. Това е съюз между държави. Няма правителство. Нищо, че има Европейска комисия, която се смята за правителство. Начинът на вземане на решения е усложнен. Това е правилно и демократично, за да се чуят мненията на всяка държава и институция. Добро е при нормална среда. Но кризата показа, че бавното вземане на решения доведе до продължителността й. Бавното вземане на решения пречи даже в контекста на световните решения. Така че не случайно има доста мощно движение в ЕС за превръщането му във федерация. Има и опоненти - които смятат, че националният суверенитет не трябва да се предава на правителство в Брюксел. Не мога обаче да очаквам, че тук ще има някакво рязко движение.

„Отзвук“: Дайте един пример за свършеното от Вас в ЕП?

Владимир Уручев: Помощта за извеждането от експлоатация на 3 и 4 блок в АЕЦ "Козлодуй". Те са спрени преждевременно по чисто политически съображения, под натиска на „зелената“ вълна в ЕС. Когато имаме растеж на икономиката, се усилва и "зеленото" мислене. В договора за присъединяване сме записали много кратък срок за помощ - до 2009 г. А процесът на извеждане може да продължи и 30, и 50 г. Очевидно беше необходимо да се отпуснат съществени пари, за да покрият ако не изцяло, то в много сериозен процент тези дейности, за да не се ползва държавният бюджет. Това че в ЕП имахме български депутати изключително много спомогна на процеса, защото успяхме да обясним, че това е необходимо, че тези пари трябва да се дадат от европейския данъкоплатец, от най-големите донори - Германия, Франция. Трябваше да ги убедим, че те няма да отидат напразно, което въобще не беше лесно. Успяхме да им обясним, че заради нашето по-бързо влизане в ЕС е направен сериозен компромис, който на България й струва твърде много, че трябва да има солидарност.

„Отзвук“: Тоест, настоявали сте за корекция?

Владимир Уручев: Да. Аз съм работил в средата на ЕНП - с англичани, французи, немци. Това са най-големите делегации и ако те са убедени, имаме мнозинство при всяко гласуване. Всички ме знаят, че съм от ядрения сектор, но не исках да се възприемам и да ме възприемат като лобист. С личните си контакти, без да съм аз водеща фигура, с разяснения - сам създавайки казус, заради който те започват да питат и да търсят отговори. Къде чрез мен, къде чрез организациите в ядрения сектор, успяхме да натрупаме разбиране, че трябва да се даде такава помощ. И по-нататък беше лесно.

„Отзвук“: Като резултат какво е постигнато?

Владимир Уручев: Имаме още 300 млн. евро за следващия период до 2020 г.

„Отзвук“: Във фонд "Козлодуй" ли са?

Владимир Уручев: Да. Първоначално беше до 2009 г., има едно удължаване до 2013-та, а най-новото е до 2020 г.

„Отзвук“: А сумата каква беше?

Владимир Уручев: Около 300 млн. евро в началото. Но след всичко това общата сума за България ще надхвърли 1 млрд. евро. Със сигурност няма да покрие всички дейности, но ще компенсира преждевременното спиране на блоковете, защото те не можаха да натрупат собствен фонд за извеждане. В енергетиката е така - докато централите работят, натрупват пари във фонд, средствата от който се използват после за демонтиране на съоръженията. Ето една реална полза за нас. Има и невидима работа – законодателството. Да знаеш това, което е изгодно за страната ти. Да се съберем и да говорим с тези, с които сме на едно мнение, в което попада и българският интерес.

„Отзвук“: А имали ли сте случаи, когато от взети решения плюсовете за България да са по-малко от минусите?

Владимир Уручев: Да. Когато общата политика, за която е постигнат консенсус, изисква сериозни разходи. Например в областта на околната среда, където другите страни са много по-напред. И няма как да защитиш национален интерес, като свалиш общото европейско ниво. Това е абсурдно, не е логично. Тогава се търси друг механизъм - т.нар. дерогации. Постигането на тези цели да бъде разсрочено за определена страна, да бъде на етапи, но и тя да е въвлечена в процеса.

„Отзвук“: Как бихте описали своя личностен път, който извървяхте през тези години?

Владимир Уручев: Като път, извървян от прагматик. Когато изработваш законодателство, постепенно разширяваш знанията си, постоянно събираш мнения. Това е огромно обогатяване. Вече виждам енергийния сектор, не само ядрения - някак отвън. По друг начин виждам значимостта на сектора. С по-общ, по-разностранен поглед – и като вреди, и като ползи. В тази посока имам изключително израстване.

„Отзвук“: Колегите Ви как гледат на събитията у нас - на протестите миналото лято, на относителното затишие сега, как се променяха мненията за страната ни?

Владимир Уручев: В България не беше се случвало една и съща партия два пъти да печели национални избори. Независимо че се направиха невероятни ходове да се попречи на ГЕРБ. Имам предвид костинбродската история с бюлетините, скандалите с подслушванията, които в ЕС бяха възприети изключително лошо. При правителството на ГЕРБ България печелеше и възвръщаше доверие. След тези избори изведнъж всичко прекъсна. Започнаха да казват, че страната ни се връща към тъмни балкански начини на правене на политика. Запали се като че ли онова огънче на съмнението, че при нас нещата не са както трябва. Започват да се следят по-внимателно публикациите в пресата, аналитичните материали. Предстои да тръгнат нови европейски програми и ние ще бъдем гледани отново под лупа. За най-малката грешка ще бъдем наказвани. И друго. Начинът на съставяне на правителството. Подкрепата на "Атака". Това в ЕП, изключвам националистите, се прие като пълен нонсенс. Не може ПЕС, водена от българин, да стои зад правителство, което не може да съществува без партия "Атака", отричаща ЕС. Аз мисля, че това навреди и на БСП, и на Станишев, и на партиите в ПЕС. И това се прави в името на какво - упражняването на властта.

„Отзвук“: Според Вас кое е по-силно в момента – правителството или партиите, които стоят зад него?

Владимир Уручев: Никой не е силен. Никой не може да каже кой управлява. Виждаме, че кадровата политика на ДПС е много мощна, агресивна, на много места нагла.

„Отзвук“: А колко време прогнозирате за това управление?

Владимир Уручев: Няма да е дълго. Но има един вододел - европейските избори. Заради тях обществото се успокои. Те ще покажат какво е отношението на хората и към управляващи, и към опозиция, и към новите движения и партии. Истинските процеси ще започнат след изборите. Моята прогноза е, че след европейските избори, ако няма удовлетворяване на обществените очаквания, ще има възраждане на протести. Те ще са в още по-масов вариант, не само в София. И ще се стигне до нови избори за Народно събрание.


< Назад