07.12.2013

Владимир Уручев: По „Южен поток” може и да не потече газ, ако Русия не отстъпи и газопроводът бъде изграден

Водещ: Всички двустранни споразумения за изграждането на газопровода "Южен поток", сключени между Русия, България, Сърбия, Унгария, Гърция, Словения, Хърватия и Австрия, нарушават европейското законодателство и трябва да бъдат предоговорени - съобщи пред Европейския парламент Клаус-Дитер Борхард, директор по енергийните пазари в Европейската комисия. В какво се състои несъответствието и какво следва да се направи? Очакваме информация от евродепутата Владимир Уручев.

Владимир Уручев: Трябва да кажа, че може би за първи път публично Европейската комисия, така остро реагира по този въпрос. И това се дължи на факта, че съгласно регламента за така наречените външни измерения на единния енергиен пазар в Европейския съюз, всички държави-членки трябваше да представят в Комисията за оценка междуправителствени споразумения с трети страни, за да бъдат оценени дали предвиденото в тези споразумения съответства на принципите на законодателството на ЕС по отношение на този единен енергиен пазар. И очевидно нещата са много тревожни, защото по отношение на строителството на „Южен поток” всички държави, през които преминава този газопровод, имат такива сключени междуправителствени споразумения с Русия и в нито едно от тези споразумения не се защитава политиките и законодателството на ЕС за единен енергиен пазар.

Водещ: С какво да си го обясним?

Владимир Уручев: Аз бих казал така – някои от споразуменията са сключвани преди третия енергиен пакет да влезе в сила. Може би даже всичките тогава са сключвани, с изключение на последните развития през Сърбия, донякъде и през Словения. Трябва да кажем, че очевидно Русия е успяла да наложи волята си при сключване на тези споразумения, защото Русия не признава действието на третия енергиен пакет за проекти, които излизат извън границите на ЕС. Те смятат, че Европейското законодателство няма за тях задължителен характер. А всъщност главните несъответствия са три.

Водещ: Кои са те?

Владимир Уручев: На първо място е така нареченото разделяне на собственост, т.е. този, който доставя природен газ и в същото време се явява търговец на същия този доставен газ, не може да бъде и оператор на газопровода, т.е. на инфраструктурата. Руската страна смята, че този който е изградил газопровода, в дадения случай „Газпром”, трябва да има пълни права и да оперира с него, и да внася газ, и да го продава. Което е в пълно несъответствие с изискванията на третия енергиен пакет. Другото изключително важно, за да съществува енергиен пазар, е по тези общи инфраструктури, каквито са газопроводите, да има възможност за достъп на други компании да пренасят газ, така наречения достъп на трети страни, което очевидно по никакъв начин не се предвижда в споразуменията, които ги има с Русия. И на трето място са тарифите. Тарифите за пренос на газ. В ЕС, за да функционира отново този енергиен пазар, тарифите се определят от независим контролиращ орган, а не от собствениците на тръбопровода. Целта е, разбира се, да има еднакви условия за всички участници на пазара, а не който е собственик на тръбата, той да каже кой ще бъде фаворизиран и обратно – кой ще бъде дискриминиран. Така че по тези три неща, те са принципни, те са базови за съществуването на енергийния пазар. „Южен поток” не е малък тръбопровод. Той предвижда 63 милиарда кубически метра годишно да бъдат доставени в ЕС, когато влезе, разбира се, в действие. А това е повече от една трета от доставения газ, т.е. една трета на пазара ще бъде монополизирана само от един доставчик, което е абсолютно недопустимо.

Водещ: Какво трябва да се направи, това е важно в момента?

Владимир Уручев: Европейската комисия много твърдо изисква от всички подписали с Русия споразумение страни да започнат процес на тяхното предоговаряне, като трябва да кажем, че известно е, че Комисията води от доста дълго време разговори с Русия, имам предвид междуправителствени и по другите партньорства, които ги има в енергетиката, така и с „Газпром” специално за доставките на газ в Европа. ЕС, по-скоро Комисията може да помогне в изготвянето на така наречените еднакви условия по целия маршрут на този газопровод, които да бъдат отразени в предстоящите договори, които трябва да бъдат сключени, разбира се, за изграждането. Така че две са нещата – едното е държавите да започнат, да заявят, че трябва да бъдат предоговорени междуправителствените споразумения. И другото е да поискат от Комисията тази методическа помощ. Тя може на съвсем законово основание да я даде, тъй като регламентът, който споменах в началото за външните измерения на енергийния пазар, дава прекрасно разписана процедура как това става.

Водещ: Господин Уручев, това което казвате, се различава от официалната позиция на българското правителство. А тя е, че България ще спази европейските закони по изграждането на „Южен поток”. Дотук добре, но нашето икономическо министерство настоява за активен диалог между Брюксел и Москва по възникналите проблеми. А от Европейската комисия настояват за активен диалог между страните по „Южен поток”. Как да се ориентираме?

Владимир Уручев: Малко трудно е да се ориентираме. Аз също не я разбрах позицията на Министерство на икономиката и енергетиката. Може би заради това беше дадена пресконференцията на Европейската комисия, на която доста ясно да заявят какво се очаква от страните. Отделно този процес на установяване на несъответствия между правителствените споразумения и европейското законодателство върви от половин година и в Министерство на икономиката и енергетиката трябва добре да са запознати какво Комисията е констатирала и какво трябва да се прави. Казах ги, две са нещата. Трябва инициатива в самите страни-членки или най-вече от страните-членки, за да се получи необходимото преразглеждане на тези междуправителствени споразумения и най-вече, за да се получи функционирането на този тръбопровод, когато бъде изграден да съответства на европейското законодателство и на нуждите на този енергиен пазар, на който цяла Европа разчита, заедно с по-ниски цени на енергията и по-сигурни доставки.

Водещ: Господин Уручев, ако това, за което говорим не се случи – Русия не отстъпи и започне изграждането на тръбопровода „Южен поток” през България, какво ще сполети държавата ни?

Владимир Уручев: Въпросът никак не е хипотетичен. Това е едно от възможните развития, тъй като Русия декларира, че по никакъв начин няма да бъде спряно изграждането на „Южен поток” и абсолютно няма сила, която да спре това изграждане. Това беше казано и на събитието, което беше в Европейския парламент. Това, което ще се случи, след като бъде изграден този тръбопровод, е, че ще има готово съоръжение, по което ще трябва да се договаря как то да се използва.

Водещ: Т.е. няма да може да тече газ?

Владимир Уручев: Да, напълно е възможно той просто да остане изграден и празен или запълнен, но без през него да тече газ, тъй като европейските компании, които ще купуват газ, минал през този газопровод, те са задължени да спазват европейското законодателство. Така че, при всички положения ще се стигне до някакво приемливо решение. Още повече, че решението е дадено в самите директиви, в третия енергиен пакет, в така наречените временни изключения от правилата. И примерите ги има, „Северен поток” се базира на такова изключение, тръбопроводите по южния коридор, които започват да се изграждат, и те се базират на изключения. Такова изключение конкретно за „Южен поток” ще бъде договорено, независимо че в момента виждаме как се мерят сили и възможности. Нужен е конструктивизъм.

< Назад