29.01.2016

Данаил Кирилов: Докладът отчита политическата стабилност, довела до стабилност в стратегията за промяна на съдебната система

Медия: Радио „Фокус“

Данаил Кирилов: Докладът отчита политическата стабилност, довела до стабилност в стратегията за промяна на съдебната системаСнимка: ПП ГЕРБДанаил Кирилов, председател на парламентарната комисия по правни въпроси, в интервю за предаването „Това е България” на Радио „Фокус”

 

Водещ: Темата на деня, а и на седмицата, е мониторинговият доклад на Европейската комисия (ЕК) за напредъка на България в правосъдието и вътрешните работи. С председателя на Парламентарната комисия по правни въпроси Данаил Кирилов ще анализираме съдържанието му от гледна точка на законодателния орган. Г-н Кирилов, какво място ще намерят в законодателната програма на Народното събрание препоръките от доклада?

Данаил Кирилов: Първо искам да кажа, че докладът отчита сериозно напредъкът, който беше осъществен през 2015 г. и то, го отчита обективно, справедливо и перспективно. Съобразени са всички действия, които ние сме извършили по отношение на законодателството в законодателния процес, коментирана е промяната в Конституцията, бих казал в един изцяло безпристрастен и обективен поглед и анализ. Не е пропуснат нито един факт от 2015-та година. Ако мога да си служа с понятията, които са използвани в доклада, отчетен е напредъкът, дадена е перспективата и задачата, че този напредък трябва да продължи. Има понятия дори като „основен напредък“ по някои от мерките. Внимателно съобразяваме всички законодателни задачи, които са ни поставени. Действително концентрацията на усилията ще бъде, както и планирахме през миналата година, ще бъде развиване на Стратегията за съдебна реформа чрез законодателните промени в Закона за съдебната власт, за което вече имаме конституционна рамка, която дава възможност да се извършат тези промени. Предстои също така и внасянето в парламента и на антикорупционния закон, което смятам, че ще стане също скоро. Във връзка с дебатите за нова законодателна политика, ние многократно сме изразявали нашата позиция в мониторинговия процес. Извършили сме изменения в наказателните състави, които бяха спешно необходими с оглед геополитическите, геостратегическите предизвикателства. Разбира се, работата в тази посока също следва да продължи. Не мога да споделя и не искам да се вмествам в типа говорене, което внушава или предубеждава за някакъв по-различен прочит на доклада. Докладът е такъв, какъвто е. В смисъл, той в голяма степен е базиран на предходния доклад, обективно излага всички факти, всички. Ако видите и в основния текст, и в частта в ъндърлайн - под черта - са коментирани всички факти и нюанси, и твърдения, без значение дали са обективни, които станаха факт през миналата година в дебата за съдебната реформа. Изцяло подкрепям препоръките на Комисията, че трябва да заложим на перспективните мерки, включително картата на съдебните райони, облекчаване на съдопроизводството, неговата бързина, електронизация, където действително множество институции имаме съвместна работа по електронното правосъдие. И по отделните специални части „Борба с корупцията и организирана престъпност“ също смятам, че работата продължава. Справедливо се отбелязва в доклада, че през миналата година политическата стабилност и усилията ни са довели до стабилност в плана и стратегията за промяна на съдебната система и за борбата с корупцията.

Водещ: Г-н Кирилов, в доклада има и препоръка, че цялата съдебна система трябва да бъде реформирана и модернизирана, включително и на ниво Наказателни кодекси едновременно във всичките звена, а не сектор по сектор. Това как ще се отрази? Какъв израз ще получи във вашата законодателна работа, ще приемете ли нов Наказателен кодекс?

Данаил Кирилов: Аз това го коментирах в предния отговор, но ако не е станало ясно, пак ще повторя. Зачетени са всички изменения, които сме направили в Наказателния кодекс. Отчетено е и обстоятелството, че Наказателният ни кодекс се опитва да съобрази модерните наказателни тенденции. Да, критиката за наказателната политика продължава. Тя е от доста години назад и общо взето това води до дебатът трябва ли да има нов Наказателен кодекс или ние ще формираме с всички способи – и законодателни, и политически, и институционални ще формираме нов подход в законодателната политика. Бих искал да кажа личното ми мнение, което съм казал и пред мониторинговата комисия. По-важно е да направим второто. По-важно е да имаме приоритетите на наказателната политика. Тя не се изчерпва само с това да завършат с присъди делата срещу висши чиновници или служители. Наказателната политика трябва да обхване всички аспекти на престъпността, включително и дребната битова престъпност, която тормози огромна част от населението. Не бих искал сега да звучи като обещание това, че ще сменяме Наказателния кодекс. Такива опити бяха направени два и освен, че бяха без резултатни, те не показаха, че би могло да се стигне до гаранция за нова политика. По-скоро си мисля, че трябва да направим изцяло нова концепция за наказателна политика и всеки орган, който има такава компетентност – Народното събрание, прокуратурата, разследващите органи, включително и съда, макар неговата независимост и стоенето извън изпълнителната власт, но следва всички заедно да дефинираме ясно такива приоритети, по които да набележим мерките и съответно, да се организират ресурси за тяхното изпълнение.

Водещ: Г-н Кирилов, друга препоръка от доклада настоява за приемането на антикорупционния закон и създаване на единен орган. В парламента през есента направихте крачка. Бе неуспешна. Сега ще може ли да се гарантира благоприятен изход по приема на този закон?

Данаил Кирилов: Аз мисля, че законодателно ще се справим с този въпрос и се надявам новият законопроект да се приложи възможно най-бързо и възможно най-ефективно. Тук правя една странична бележка. Единственото, с което не съм съгласен от препоръките на доклада, това е финалът, който засяга Комисията за отнемане на противозаконно-придобитото имущество, където се казва да се работи по-ефективно, да се приемат законодателни промени. Смятам, че комисията работи много добре, отчита сериозни резултати, доказала е сериозно покритие в казусите, в които има компетентност. Да, има законопроект, който чака да бъде разгледан и той ще бъде разгледан точно и в контекста на антикорупционния закон и трябва да бъде съобразен и хармонизиран с него, разбира се.

Водещ: Кога очаквате двата законопроекта да влязат за гледане в пленарна зала?

Данаил Кирилов: Антикорупционният закон не е внесен в Министерски съвет, доколкото знам.

Водещ: Да, не е.

Данаил Кирилов: Тоест, след като пристигне в Министерски съвет смятаме, че гледането ще започне веднага. Действително, добре е да се извърши максимално възможното съгласуване преди внасянето му в Народното събрание, поне за да отстраним проблемите от първото гласуване.

Водещ: А промените в Законът за отнемане в полза на държавата?

Данаил Кирилов: Пред правна комисия той беше разгледан преди повече от осем или седем месеца. Не съм сигурен и не мога да бъда категоричен дали беше разгледан на първо четене в пленарна зала, но няма пречки неговото обсъждане да продължи по законодателната процедура на парламента.

Водещ: По същия начин стои въпросът със Закона за съдебната власт. Той трябва да бъде внесен в правителството и от там при вас, така че основната работа ви предстои, както разбирам.

Данаил Кирилов: Смятам, че сме сериозно подготвени, особено през последната половин година имаме достатъчно яснота и реална готовност да пристъпим към прилагането на конституционната рамка в законодателството като ще приложим, разбира се, и препоръките на доклада в максимална степен.

Водещ: Да, защото в този доклад препоръките всъщност са насочени към по-добрия живот на българските граждани и българските граждани са тези, които очакват да ги изпълните.

Данаил Кирилов: Не противопоставяйте българските граждани на законодателния орган. Нас ни избират българските граждани и спазваме законодателството в максималната му степен.

< Назад